Resultaten berekenen
Contact

Ontvang onze digitale nieuwsbrief

En blijf automatisch op de hoogte van al het nieuws in marketingland.

Menu
Resultaten berekenen
Contact

Op zoek naar de marketingduizendpoot m/v

5 september 2019

Met de razendsnelle ontwikkeling van het marketingvak is ook de functie van marketeer in korte tijd enorm uitgebreid. Op grotere marketingafdelingen vind je inmiddels contentspecialisten, marketingstrategen, martech-specialisten, data-analisten, social mediaspecialisten en marketingprojectmanagers. In 2014 voorspelde Frankwatching dat er in 2020 maar liefst 17 verschillende rollen binnen een volwaardige marketingafdeling zouden zijn. Een deel van die voorspelling is uitgekomen en de traditionele marketeer bestaat eigenlijk niet meer. Tegelijkertijd hebben de meeste bedrijven uiteraard helemaal geen budget voor 17 specialisten. Wat betekent dat voor al die bedrijven waar er maar een paar medewerkers op de marketingafdeling werken, en vaak ook nog parttime?

16.000+ marketingvacatures op Indeed

Een eenvoudige zoekopdracht naar het woord 'marketing' op Indeed leert dat er een enorm aanbod is en er vooral veel allrounders worden gezocht met functienamen als ‘Allround Marketing Medewerker’, ‘Marketing Specialist’ en ‘Online Marketeer’. En dat is eigenlijk heel logisch, omdat deze functienamen vaak uitstekend de rol omschrijven die de gezochte persoon moet gaan invullen. Deze bedrijven hebben – zoals veel bedrijven - een marketinguitdaging, maar kunnen zich niet de luxe permitteren van een compleet team met specialisten voor elk aspect van het moderne marketingvak. Tegelijkertijd wordt vaak wel van die allrounders verwacht dat ze van al die aspecten de nodige kennis hebben. Een marketingduizendpoot, dus. En dan het liefst nog eentje met minimaal vijf jaar ervaring in een soortgelijke functie, per direct fulltime beschikbaar, met een hands-on-mentaliteit en juist geen negen-tot-vijf-mentaliteit. 

5+ jaar ervaring in een marketingfunctie?

Kijken we naar het aanbod aan de werknemerskant van de arbeidsmarkt, dan zien we naast krapte over de hele linie nog een andere uitdaging. Want er is natuurlijk vrijwel niemand die vijf jaar ervaring heeft in een soortgelijke functie, omdat er simpelweg nauwelijks marketingfuncties zijn die al zo lang hetzelfde zijn - als ze vijf jaar geleden überhaupt al bestonden. En dat is niet zozeer een probleem voor de marketeers zelf (want die komen - wat de functienaam ook is - toch wel ergens aan de bak), maar wel voor veel bedrijven. Die toegenomen behoefte aan breed georiënteerde marketingmedewerkers is namelijk een direct gevolg van de snel veranderende wereld van groeiende advertentieplatformen en trends als Voice Assistants en Artificial Intelligence. Bedrijven denken dat ze daar ‘iets mee moeten’ en dat is vaak ook zo. Maar wie gaat dat dan doen? En wat is dat ‘iets’ eigenlijk?

Hands-on marketeer of marketingstrateeg?

Voor veel bedrijven - met name in het MKB - zit de uitdaging precies op het kruispunt van ‘wat moeten we doen’ en ‘wie gaat dat uitvoeren’. Neemt een bedrijf iemand aan met een sterke hands-on-mentaliteit, dan is het gevaar levensgroot dat ad-hoc-marketingactiviteiten worden uitgevoerd op enkel de platforms die deze medewerker goed beheerst. Dit levert vaak teleurstellende resultaten op en is vrijwel altijd inefficiënt. Een goede planning schiet er vaak bij in. De eigenlijke bedrijfsdoelstellingen worden daardoor meestal niet gehaald. Lukt het een bedrijf een meer hoe-gerichte marketeer (ook wel ‘marketingstrateeg’) te vinden, dan ontstaan de problemen vaak in de uitvoering. Een goede strateeg schrikt er namelijk niet voor terug dingen te verzinnen die hij of zij zelf niet beheerst. Strategische denkers zijn bovendien vaak minder goed in de uitvoering en/of verliezen hun interesse bij specialistische of repeterende activiteiten. Met andere woorden: de duizendpoot bestaat niet. Althans, niet in één persoon. Maar waar haal je die duizend poten dan vandaan?

Marketingafdeling m/v

Als de duizendpoot niet bestaat en het aannemen van twee of zelfs nog meer medewerkers organisatorisch of financieel niet haalbaar is, denk dan eens aan het inschakelen van een externe marketingafdeling. XY Marketing Solutions levert regelmatig een compleet marketingteam aan klanten waarin alle relevante specialismen beschikbaar zijn, op het moment dat ze nodig zijn. Het team functioneert dus eigenlijk zoals die duizendpoot waar je naar op zoek was: strategisch ijzersterk en uitvoerend specialist op de platforms die het meest kansrijk blijken. 

Hoe werkt een externe marketingafdeling?

De duizendpoot-oplossing die wij leveren, werkt als een soort mini-marketingafdeling die zich continue aanpast aan zijn omgeving. Na een kennismaking met het bedrijf (de inwerkperiode) bepaalt het team zelfstandig de marketingagenda voor de komende periode en worden de benodigde marketingwerkzaamheden bij de geschikte specialisten ingepland. De vaste werkwijze die het team hanteert (gebaseerd op het MarketingAlgoritme), zorgt voor heldere doelstellingen, accountability en een duidelijke rapportagestructuur. Doordat de teamleden elkaar al door en door kennen, verloopt de samenwerking vlekkeloos en kun je dit team aansturen alsof het maar één persoon is. Bovendien verloopt het op- en afschalen van het team en het schuiven met uren tussen disciplines automatisch. Afspraken over kosten zijn vooraf helder vastgelegd, zodat je als opdrachtgever nooit voor verrassingen komt te staan.

XY Marketing Solutions biedt al een mini-marketingafdeling aan voor de kosten van ongeveer 0,8 fte.

Meer weten over de mogelijkheden van een mini-marketingafdeling?

boek een afspraak voor een vrijblijvende call met een van onze consultants

Plan een gratis call van 15 minuten

Abonneer op toekomstige artikelen