Het marketingplan van een toekomstbestendig familiebedrijf

Familiebedrijven zijn de motoren van de Nederlandse economie. Veel werkgelegenheid, veel omzet en een sterke thuismarkt. Om ervoor te zorgen dat het familiebedrijf de komende jaren sterker gemaakt wordt met het oog op de volgende generatie, is het nodig om te investeren in innovatie van de producten en/of diensten, maar ook de investeringen in de marktbenadering mogen niet ontbreken. Wil jij weten hoe je jouw familiebedrijf klaarmaakt voor een digitale toekomst?

In dit artikel geef ik een aantal inzichten over hoe een familiebedrijf zijn krachten kan benutten in de snel veranderende wereld van digitalisering en data. Zoals de titel van dit artikel al een beetje doet vermoeden, is het hebben (en volgen) van een marketingplan een onmisbare schakel in het toekomstbestendiger maken van het familiebedrijf. Wat staat er tegenwoordig eigenlijk in een marketingplan? En waarom is het handig om externen te betrekken bij het maken van zo’n marketingplan voor een familiebedrijf?

 

Sterke punten van een familiebedrijf…

Hét familiebedrijf bestaat niet. Wat wel kenmerkend is voor familiebedrijven – en wat zeer sterke punten zijn – is dat familiebedrijven vaak een zeer aantrekkelijke werkgever zijn, een langetermijnperspectief hebben met een sterk geïnnoveerd product of dienst, een rijke historie om uit te putten en daarnaast zijn zij loyaal aan zowel klanten als leveranciers. Deze sterke punten moeten zeker worden ingezet in de nieuwe marketingstrategie. Zorg dus dat je als team (of familie) antwoord kunt geven op de vraag: ‘Hoe kunnen wij het feit dát we een familiebedrijf zijn, gebruiken om onze doelen te halen?’

Lees ook ons artikel: Familiebedrijf als onderscheidende factor in je marketing.

 

…om in te zetten op de digitale markt

Om het familiebedrijf toekomstbestendig te maken, zal er geïnvesteerd moeten worden in de digitale markt. De concurrent, de leverancier én de (potentiële) klant bevinden zich steeds meer op deze markt en verwachten dat jullie dat ook doen. Het ‘familiebedrijf-bloed’ dient dus door te stromen in alle digitale uitingen. Hoe jullie dit voor elkaar krijgen, zit besloten in het marketingplan; het hart van een toekomstbestendig familiebedrijf.

 

Ingrediënten voor een vernieuwend marketingplan

Het marketingplan voor het familiebedrijf bestaat uit tien onderdelen: 1) de omschrijving van het bedrijfsdomein, de visie, de missie, de kernwaarden en de organisatiedoelstellingen. 2) Een opsomming van sterke én zwakke punten van het familiebedrijf. 3) Een opsomming van de belangrijkste kansen én bedreigingen van het bedrijf. 4) Ten minste twee scenario’s die de gestelde doelen zouden kunnen halen. 5) De toetsing, afweging en keuze voor het meest kansrijke scenario. 6) Het uitstippelen van de klantreis en het per stap ontwikkelen van communicatie-uitingen die aansluit bij deze klantreis. 7) Een samenstelling van de (nieuwe) marketingmix: de verhouding tussen het product, de plaats, de prijs, de promotie en het personeel. 8) Een planning: wanneer welke activiteiten door wie moeten plaatsvinden. 9) Een inschatting, vaststelling en overzicht van het benodigde budget om de doelen te halen. 10) Een ‘What-if’ of ‘fallback’-richting.

De inhoud van een marketingplan voor een familiebedrijf is niet sterk veranderd in de afgelopen jaren, maar de manier waarop het document tot stand komt, wel degelijk. Daarover praten we je graag bij.

 

Betrek externen bij het maken van een marketingplan

Zoals eerder benoemd, komt het marketingplan voor een familiebedrijf tegenwoordig meestal anders tot stand dan vroeger. Marktonderzoek hoeft niet altijd met een iPad over straat, klantinzichten hoef je niet altijd middels een enquête te verkrijgen. Je kunt vaak tot betere inzichten komen met data uit zoekmachines, sociale media, brancherapporten, concurrentieonderzoeken en uiteraard statistieken van Nederland als geheel. Deze inzichten kun je vervolgens toetsen door ze bij de top 10 beste klanten voor te houden. Er zijn vaak specialistische vaardigheden nodig tijdens de dataverzamelingsfase die bij het opstellen van het marketingplan hoort. Daar komen externen om de hoek kijken.

Het maken van een marketingplan kan er voor jouw familiebedrijf vaak als ‘extra proces’ bij komen, omdat de meeste tijd vaak wordt opgeslokt door een volle inbox, drukke winkel of brandjes die geblust moeten worden. Externen hebben daar geen last van. Daarbij is het handig om een partij in te schakelen die veel ervaring heeft met het maken van marketingplannen. XY Marketing Solutions is zo’n partij. Ons product ‘de Marketingduizendpoot’ is hiervoor ideaal.

Wil je meer weten waarom een samenwerking tussen XYMS en Familiebedrijven zo ideaal kan zijn? Lees dan hier ook onze speciale pagina daarover.

Jullie schakelen ons voor langere tijd in, waardoor we als ‘de marketingafdeling’ van jullie familiebedrijf gaan fungeren. We worden dus écht een onderdeel van de organisatie: we vergaderen mee, hebben klantcontact en zijn regelmatig op de werkvloer te vinden. Bovendien kunnen jullie gebruik maken van iedere specialist die bij ons werkt. Samen zoeken we uit welke collega’s het best aansluiten bij de specifieke situatie – voor een duidelijk van tevoren afgesproken bedrag. Benieuwd welke specialismen wij in huis hebben?

 

Tips voor de doe-het-zelver

  • Gebruik het familiebedrijf-zijn als kracht in het marketingplan; benut het in de communicatie naar de markt.
  • Sterke en zwakke punten vind je door langs de belangrijkste afdelingen te lopen en te vragen: “Hoe staan we ervoor?”
  • Kansen en bedreigingen vind je gemakkelijk via bronnen als: CBS, Statista, brancherapporten, Google en Facebook.
  • Teken de klantreis letterlijk op papier in de vorm van een stroomdiagram. Bedenk vervolgens per stap welke vormen van communicatie er het best bij passen.
  • Betrek externen bij het maken van het marketingplan voor je familiebedrijf: alleen ga je sneller, samen kom je verder; maar dat weet een familiebedrijf als geen ander.

 

Toegift: een handig boek en een marketingplan-checklist

Het is onderdeel van mijn persoonlijke missie om mensen te helpen een betere versie van zichzelf te worden. Mede daarom heb ik een boek geschreven over de basis van marketing (Marketing: beginnen, begrijpen, bedrijven). Dit boek neemt je stap-voor-stap mee door de marketingwereld. Erg handig voor de opvolger die de ‘zo gaat het al jaren’-cultuur wil doorbreken. Heb je interesse in het boek, stuur ons dan even een bericht, dan sturen we het op.

Geen zin om eerst een boek te lezen? Download dan de checklist voor het maken van een marketingplan hieronder.

NEEM CONTACT OP